Noc v muzeu - Night in the museum
V „muzejní“ komedii Shawna Levyho bojují kovbojové s Římany, Attila se kamarádí s Kryštofem Kolumbem, noční hlídač v podání Bena Stillera pak barbarského vojevůdce chlácholí či učí Tyranosaura poslouchat. A když jde opravdu do tuhého, přicválá na koni legendární a neohrožený Teddy Roosevelt, aby hlavnímu hrdinovi pomohl zjednat pořádek.
Rodinná podívaná Noc v muzeu Shawna Levyho (Růžový panter, Líbánky) se stala ve Spojených státech loňským vánočním hitem a tamním kinosálům vládla suverénně až do minulého týdne, kdy ji o prvenství připravil „street style muzikál“ Stomp the Yard. Stiller však zvítězil navzdory předpokladům producentů, podle nichž měl první příčku obsadit dlouho očekávaný návrat Rockyho Balboa. (Ten se českým divákům představí 1. března. Stallonův herecký a především režijní comeback uvedený do amerických kin zároveň s Levyho komedií však více méně propadl a už se ztrácí i z první desítky nejnavštěvovanějších filmů.)
V „muzejní“ komedii Shawna Levyho bojují kovbojové s Římany, Attila se kamarádí s Kryštofem Kolumbem, noční hlídač v podání Bena Stillera pak barbarského vojevůdce chlácholí či učí Tyranosaura poslouchat. A když jde opravdu do tuhého, přicválá na koni legendární a neohrožený Teddy Roosevelt, aby hlavnímu hrdinovi pomohl zjednat pořádek.
Rodinná podívaná Noc v muzeu Shawna Levyho (Růžový panter, Líbánky) se stala ve Spojených státech loňským vánočním hitem a tamním kinosálům vládla suverénně až do minulého týdne, kdy ji o prvenství připravil „street style muzikál“ Stomp the Yard. Stiller však zvítězil navzdory předpokladům producentů, podle nichž měl první příčku obsadit dlouho očekávaný návrat Rockyho Balboa. (Ten se českým divákům představí 1. března. Stallonův herecký a především režijní comeback uvedený do amerických kin zároveň s Levyho komedií však více méně propadl a už se ztrácí i z první desítky nejnavštěvovanějších filmů.)

Noc v muzeu představuje v první řadě typ filmové zábavy, na níž se mohou vypravit celé rodiny - cílová divácká skupina, která stojí ve středu zájmu velkých hollywoodských studií. Kromě vesměs lákavé zápletky částečně odkazující na oblíbená dětská dobrodružství nalákala americké diváky nesporně i oscarová nominace za zvláštní efekty a především herecké obsazení. Komikové jako Ben Stiller či Robin Williams, a spíše ve Spojené státech zvučné jméno Owena Wilsona, jsou v rámci žánru jednoznačně příslibem zábavy.
Levyho film v podstatě ničím novým nepřekvapí, což se však na
druhou stranu ani neočekává. Ben Stiller představuje neúspěšného
rozvedeného otce a tím také další ze svých postav dobrosrdečných
smolařů a troubů, kteří se však navzdory všem překážkám nakonec dokáží
prosadit a stát se pro své okolí hrdiny. Jeho Larry Daley se krátce
před Vánoci snaží najít novou práci, aby definitivně nepřišel o zájem
milovaného syna. Přes veškeré své ambice přijme místo nočního hlídače
v Přírodovědném muzeu. Hned první noc také zjistí, co měla na mysli
trojice staříků, jeho předchůdců (v podání proslulých veteránů
amerického filmu a divadla Dicka van Dyka, Billa Cobbse a
hollywoodského „neposlušného chlapce“ Mickeyho Rooneyho), kteří mu
předávali žezlo v podobě pracovní příručky a baterky se slovy „hlavně
nepouštěj nic dovnitř ani ven“...!

Inspirací k příběhu o hlídači v muzeu, kde s odchodem posledního návštěvníka ožívají exponáty, se pro tvůrce filmu stala dětská kniha chorvatského ilustrátora Milana Trence. Filmová zápletka je poměrně průhledná, což by samo o sobě příliš nevadilo, protože, jak již bylo řečeno, o originalitu v tomto ohledu zase tolik nejde. Samotný příběh se však rozjíždí na podobný typ komedií trochu pomalu. A i přes zdařilou honičku na konci vyznívá závěr bohužel poněkud chaoticky. Důvodem je velké množství jakkoli barvitých postav a „tvorů“, jejichž střet s ohromeným hlídačem má být hlavním zdrojem komiky. Vyprávění pak nabírá potřebné krkolomné tempo právě „jen“ v epizodách s oživlými muzejními exponáty. Hlídač Stiller se totiž musí kromě záchrany muzea a vztahu se synem ještě ve vedlejším plánu „stihnout“ zamilovat a získat si srdce krásné průvodkyně.
Noc v muzeu jakoby na jedné straně připomínala
oživlou kreslenou grotesku, kde jsou také častým zdrojem komiky fyzické
gagy (což dnes samozřejmě tvoří běžný základ úspěchu některých
specifických subžánrů hraných filmových komedií.) Noc v muzeu
však z pochopitelných důvodů obsahuje méně fekálního humoru, než by se
u filmu s Benem Stillerem dalo očekávat. Humor tu proto objevuje z
velké části i na úrovni dialogů a je založen na míře propracovanosti
jednotlivých vedlejších postav. Největší náboj tak mají dialogy mezi
Stillerem a Owenem Wilsonem (jak lze od této osvědčené dvojice
očekávat). Wilson zde s typickým svérázným šarmem grázlíka ztvárnil
nezapomenutelnou postavu kovboje – jednu z oživlých figurek v
diorámatu. I zbytek postav stojí a padá s jejich hereckými
představiteli. „Přesní“ jsou dále jak Robin Williams v roli presidenta
Roosevelta, tak Steve Coogan jako setník římské armády.

Levyho komedie se jednoduše snaží zaujmout co nejširší publikum, což se jí ve výsledku i navzdory zmíněné chaotičnosti daří. Naštěstí totiž nechce publikum vychovávat v oboru historie. Jistá historická nekorektnost je v případě tohoto snímku častou výtkou americké kritiky. Přitom právě odtud pramení tolik humoru. Co na tom, že indiánská průvodkyně objevitelů Lewise a Clarka z kmene Šošonů Sacagawea mluví plynně anglicky. A jak krásně tu v podání Owena Wilsona „dostává na zadek“ americký kovbojský mýtus. Absurdní spojení jednotlivých historických postav ani oživlá kostra Tyranosaura sice nejsou nijak originální, ale o to přece do třetice všeho dobrého vůbec nejde.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář